ظهر بخیر آقایان
من اخیراً از اینتل به پلتفرم AMD نقل مکان کردهام، و عمیقاً در معماری و رفتارهای Ryzen غواصی کردهام و میخواهم مواردی را به شما گزارش کنم که میخواهم به بخش مهندسی شما ارسال شود.
از طریق فرآیند بنچمارکهای بیشماری که ضبط کردم و با پروفایلها در پردازندههای سری 7000/9000 خود بازی کردم، متوجه یک مشکل ثابت با 0.1٪ و 1٪ افت در مقایسه با CPUهای اینتل شدم.
همانطور که میدانید بسیاری از مردم این افت را گزارش میکنند، و این تا حدودی به یک الگوی رفتاری آنلاین مبدل شده است که AMD بدون هیچ دلیل مشخصی این افت در بازیها را دارد. من با این جمله وارد خنده نشدم و شروع به تحقیق کردم.
نتیجهگیری من این است که این کاهشها در بازیهای با پردازنده AMD و کارتهای گرافیک NVIDIA و Radeon ناشی از تصمیمات معماری پشت تراشههای Ryzen است.
بگذارید توضیح بدهم، CPU های شما کاملاً خوب هستند، و بسته به مدل، بسیار قابل مقایسه یا حتی مطلوب تر از اینتل هستند، اما مسئله این است که Ryzen در حال حاضر یک تصمیم معماری برای خاموش کردن هسته ها در زمانی که CPU تشخیص می دهد که به آنها نیاز نیست، دنبال می کند. باعث آفلاین شدن هسته می شود و به محض اینکه بازی به آن هسته نیاز دارد، آن هسته دوباره شروع به روشن شدن می کند. این یک لکنت بازی ایجاد می کند که موازی با 0.1٪ و 1٪ پایین است. من یک لکنت تصادفی ثابت را در بازیها میبینم که میتواند تاخیر فریم به فریم را از میانگین 5 میلیثانیه به 44 میلیثانیه برساند، این فقط در پردازنده AMD اتفاق میافتد.
من سعی کردم C-States را خاموش کنم، اما این چیزی را تغییر نمی دهد، و دلیل آن ساده است. درایورهای چیپست شما از هسته درخواست میکنند که بهطور تصادفی آفلاین شود، و این یک مشکل برای بازی است، و من احساس میکنم تا زمانی که به هستههای خود بگویید خاموش نشوند در بازیها، هرگز این مشکلات را حل نخواهید کرد. این اتفاق با پردازنده های 7950X، 7950x3D و 9950X رخ داده است. هر 3 تای آنها فوق العاده هستند، اما همه آنها این مشکلات معماری را دارند.
موضوع بعدی نوسانات فرکانس است که گاهی اوقات باعث ایجاد لکنت بسیار وحشی در بازی ها می شود. شما به طور تصادفی کلاک 7950x3D تا 4.1 گیگاهرتز دارید، و من این رفتار را در CCD0 (سمت کش سه بعدی) با HWInfo64 و در پوشش MSI Afterburner مشاهده کردم. این منجر به لکنت قاب یا ضربه زدن می شود.
این نوسانات از 5.25 گیگاهرتز به 4.1 گیگاهرتز و به عقب منجر به لکنت می شود که بیشتر از آنچه دیده می شود احساس می شود، اما همچنین به صورت افت زیاد FPS در 0.1٪ مشاهده می شود که باعث تاخیر فریم و ورودی بد ماوس می شود.
2 دستور وجود دارد که می تواند به طور مصنوعی از انتخاب معماری شما برای خاموش کردن هسته ها یا کاهش فرکانس های CPU شما دور بزند، آنها عبارتند از:
powercfg -setacvalueindex scheme_current sub_processor 5d76a2ca-e8c0-402f-a133-2158492d58ad 1
powercfg -setactive scheme_current
شما باید آنها را به این ترتیب اجرا کنید، برای خاموش کردن باید برای اولین دستور 1 را به 0 تغییر دهید.
اگرچه این یک راه حل نیست، زیرا شما معماری را در ساختار درایور تراشه نوشته اید. بنابراین، اساساً، گاهی اوقات CPU شروع به درخواست برای خاموش کردن هسته میکند، اما فرمان اجازه نمیدهد، بنابراین همچنان میتواند سیستم را مختل کند، اما نه به همان اندازه بد و نه اغلب. بنابراین، در حال حاضر دستورات فقط یک مسئله واقعی معماری را دور میزنند که هستهها را مجبور میکند حتی در هنگام بارگیری کامل بازی به شدت کاهش یابد یا در بدترین حالت، هسته را کاملاً خاموش کنید تا فقط 3 ثانیه بعد دوباره آن را روشن کنید.
این مشکل برای پردازندههای اینتل که Speed Shift و Speed Step اینتل را فعال کردهاند یکسان است. اما، میتوانید با خاموش کردن Speed Shift و Speed Step این رفتار کلاک پایین را در اینتل کاهش دهید. این ویژگی های ساعت پایین مبتنی بر فرکانس است.
اما، این ویژگی غیرفعال سازی اصلی شما را تغییر نمی دهد.
این ویژگی برای CPU شبکه یا ایستگاه کاری ایده بدی نیست، اما طرف بازی شما آسیب خواهد دید و بیش از 4 سال است. بسیاری از مردم به دلیل این کاهش 0.1 درصدی، مخالف AMD هستند، زیرا آنها واقعی هستند.
من از سال 1999 تا 2015 به طور انحصاری صاحب پردازندههای AMD بودم، سپس از سال 2015 تا 2022 به طور انحصاری در اینتل بودم، زمان کافی برای جمعآوری دادهها از هر دو طرف داشتم، و به نظر میرسد که تصمیم معماری برای اجازه دادن به هستهها با سرعت 1.2 گیگاهرتز کامل است. یک ایده بد برای هر بازی. CPU های شما بد نیستند، من این را می دانم، اما انتخاب معماری شما باید به چیزی تبدیل شود که می تواند در اینتل انجام شود. مانند توانایی خاموش کردن آن گزینه ساعت فرکانس.
خاموش کردن C-States و DF C-States مشکلاتی را ایجاد می کند و مشکل کاهش فرکانس را حل نمی کند، به هیچ وجه بر آن تأثیر نمی گذارد.
خاموش کردن کامل هستهها از CPU تصمیم بدتری است زیرا خاموش و روشن کردن مداوم باعث ایجاد فاز به فریم میشود که میتواند منجر به لکنت در جایی شود.
من خودم را یک کاربر پیشرفته میدانم و شروع به اجرای کانالی در مورد بررسی رفتار CPU AMD کردم و سعی میکردم CPU را به کمال بازی ارتقا دهم. اما موضوع در انتخاب معماری وجود چنین کلاک پایین و خاموش کردن تصادفی هستهها باقی میماند.
ساده ترین راه حل این است که اجازه ندهید CPU شما در طول سناریوی بازی به فرکانس بالاتر از 200 مگاهرتز کاهش یابد، یا بهتر است فقط فرکانس را برای ماندن در آنجا تنظیم کنید. من در حال حاضر فقط با 1 CCD بازی می کنم، باید به 4.1 گیگاهرتز برگردد، این رفتار بدی است.
اینتل یک Turbo Boost شناخته شده دارد که به 13900k اجازه می دهد تا 5.8 گیگاهرتز روی 2 هسته برای یک ثانیه کلاک کند، مطمئنم که شما از آن آگاه هستید. خوب، دقیقاً به همان مشکل لکنت منجر می شود. روشی که من آن را رفع کردم ساده بود: هسته ها را روی P-Cores به 5.5 و در E-Cores به 4.3 پین کردم. بدون اینتل Speed Shift و Speed Step.
این منجر به یک نمودار کاملاً مسطح در فریم به فریم تأخیر، در یک سرور کامل Battlefield 2042 با 64 بازیکن شد.
در اینجا می خواهم ماموریتی را در Ready or Not (بازی) نشان دهم که با دستوراتی که در بالا لیست کردم ضبط کردم:
https://www.youtube.com/watch?v=EsRhiQikAJI&t=659s
این بهترین چیزی است که در حال حاضر با 7950x3D و RTX 4090 می تواند داشته باشد
این مشکل همچنان از نظر درخواست درایورهای چیپست برای خاموش کردن هستهها وجود دارد، بنابراین از چیزی که من تماس میدهم استفاده میکنیم "حالت فعال" با هسته های پین شده در فرکانس یک راه حل است، نه یک راه حل.
من باور ندارم که بتوانید بدون تغییر رفتار این دو جنبه (فرکانس و غیرفعال سازی هسته لحظه ای) از این افت های 0.1% و 1% عبور کنید.
من می خواهم که AMD صادقانه موفق شود، شما بچه ها سال ها کار زیادی انجام دادید، و من قبلاً صاحب CPU های قدیمی شما از جمله Phenoms، Athlon 64، AMD FX-8320، و غیره و غیره بودم.
در این 25 سال بازی رایانه شخصی من این فرصت را داشتم که این رفتارها را بررسی کنم و امیدوارم به توصیه های من گوش کنید.
من یکی از معدود افرادی بودم که در آن روز دیگران را متقاعد میکردم که سرعت RAM واقعاً تفاوتی را در بازی ایجاد میکند، زمانی که آن را مضحک میدانستند و سالها در بهینهسازیها غوطهور میشدند، چرا که همیشه مجبور بودم با بودجههای محدود سر و کار داشته باشم. مجبور شدم هر سیستمی را که داشتم بهینه کنم.
امروزه، من پتانسیل بسیار زیادی برای تراشههای رایزن میبینم، اما هستهی کلاک پایین یک ویژگی بد برای داشتن یک افت بزرگ 1.2 گیگاهرتز است، و خاموش کردن هستهها در اواسط بازی، عملکرد تراشه شما را شکست میدهد. زیرا می تواند به 120 فریم در ثانیه در 0.1 درصد برسد و سپس ناگهان به 50 فریم در ثانیه یا حتی 25 فریم در ثانیه کاهش یابد.
شما قطعا می توانید آن را احساس کنید، و رفع آن به طور کلی آسان است. این می تواند بر اساس سطح چیپست برای خاموش کردن هسته درایور باشد، تا زمانی که بار از بار خارج شد، آنها را همیشه روشن نگه دارید. من با تمام هسته های فعالم مشکلی ندارم، تا زمانی که عملکردم در بازی آسیب نبیند.
داشتن توانایی خاموش کردن نوسانات فرکانس ها در بایوس می تواند در سطح ساده ای نیز راه حلی باشد. مشابه خاموش کردن گزینه های Intel Speed Shift و Intel Speed Step که می توانند غیرفعال شوند.
همچنین می خواستم در مورد کار اخیر شما با CPU 9950X در به روز رسانی 24 ساعته ویندوز 11 بگویم، من پیشرفت های بزرگی را در مقایسه با ویندوز 10 دیدم. این CPU بسیار خوابیده است، و در واقع عملکرد آن بسیار نزدیک به 7950x3D من در بازی ها است. به سختی می تواند آنها را از هم تشخیص دهد.
آخرین موردی که میخواستم به آن اشاره کنم این است که ویندوز 10 هنوز در بازیها 0.1% پایینتر از ویندوز 11 دارد و این بر نظرات شما از تراشهها نیز تأثیر میگذارد.
من 9950X را در همان نقشه، همان سیستم، همان GPU، همه چیز با ویندوز 10 و ویندوز 11 تست کردم، و میبینید که ویندوز 11 در مقایسه با ویندوز 10، 0.1% پایینتر برای CPUهای رایزن دارد، اما ویندوز 11 قاطعانه برنده میشود. میانگین ها:
https://www.youtube.com/watch?v=bGt2ejjqzho&t=480s
مشکل 0.1% این است که آنها احساس بازی را بسیار بیشتر از حد متوسط می کنند و ویندوز 10 به دلیل مقادیر 0.1% بهتر می تواند احساس بهتری داشته باشد.
این 7950x3D و 9950X در همان نقشه در همان سیستم Windows 11 24H2 مقایسه شده است.
https://www.youtube.com/watch?v=l7TrbApgEVI&t=3s
از نظر عملکرد بسیار نزدیک است، من بسیار تحت تأثیر قرار گرفتم، و چیزی که مردم به شما اعتبار نمی دهند این است که 9950X می تواند اتفاقات بیشتری را روی صفحه نمایش بدون لکنت انجام دهد. ، اما می تواند پس از بهینه سازی بیشتر در حین کار با مایکروسافت در Win 11 حتی بهتر شود.
لطفاً به بهینه سازی 9950X و هر سری 9000 خود در ویندوز 11 ادامه دهید و لطفاً به بهینه سازی 7950x3D ادامه دهید، زیرا من شاهد پیشرفت های بزرگی با ویرایش فعلی ویندوز هستم و بدیهی است که نیمی از این کار توسط شما انجام می شود.
فقط ای کاش 0.1% پایین تر ثابت می شد. همانطور که آنها تجربه را برای من بسیار از بین می برند.
اگر سؤال یا پیشنهادی برای من دارید، لطفاً در تماس باشید، من با کمال میل به هر داده ای که پیدا کردم کمک می کنم.
بهترین ها، آقایان
ارادتمند
ارسال شده توسط /u/CanItRunCrysisIn2052
[comments]
منبع