معمولاً مبتلایان به اختلال هماهنگی رشدی دچار عوارض ناگواری مانند عقبماندگی ذهنی، تشنج، اختلالات یادگیری، مشکلات رفتاری، مشکلات بینایی و اختلالات حرکتی هستند. در دهه ۱۹۳۰، روانشناسانی مانند ألفرد استاد (Alfred Struwwelpeter) و ساموئل ۰رتنبرگ (Samuel Orton) به دیسلکسیا و ارتباط آن با ناتوانی در یادگیری توجه کردند. این شامل مطالعات پیشین، تحقیقات کلاسیک و مهم، نوآوریها و رویکردهای مختلف در بررسی این اختلال است. نظریات و تعاریف مختلف در طول زمان و تأثیر آنها بر تحقیقات میتواند بررسی شود. در این دوران، رویکردهای شناختی و عصبشناختی در توضیح علل و مکانیسمهای دیسلکسیا مورد بررسی قرار گرفت. اختلال خواندن بازتاب نقصی در پردازش اصوات کلامی است و کودکانی که در خواندن مشکل دارند دارای نقایصی در مهارت های پردازش نظام آوایی هستند.
در این فصل، سه نظریۀ نارساخوانی رشدی، شامل نظریۀ نقص پردازش واجی، نظریۀ نقس پردازش شنیداری و نظریۀ حافظۀ فعال، به اختصار بحث میشود. 1892) در زمینه نارساخوانی بسیار ابتکاری بود. به دلیل این که موضوع پژوهش درباره نارساخوانی است ابتدا به افراد مهم در تاریخ نارساخوانی پرداخته میشود و سپس به ذکر ویژگیهای افراد نارساخوان و همین طور سایر متغیرها پرداخته میشود. این مشکلات به صورت اشتباهات دستوری و نقطه گذاری در جمله ها ، جمله بندی ضعیف ، اشتباه های متعدد املایی و دستخط بسیار بد مشخص می شود. مشـکلات رفتاری در کودکان مبتـلا به اختلال هماهنگی رشدی نسبت به کودکان سالم شیوع بیشتری دارند و از آن جا که مشکلات رفتاری و شناختی بر عملکرد تحصیلی و اجتماعی تأثیر منفی میگذارد و باعث بروز مشکلاتی در کلاس درس و زندگی شخصی و اجتماعی فرد میشود، این امر لزوم توجه به مشکلات رفتاری و شناختی را به اندازه مشکلات حرکتی میطلبد.
پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکده تربیت بدنی پیشینه تحقیق اختلال نارساخوانی دانشگاه شهید بهشتی. دانشکده تربیت بدنی دانشگاه رازی. با تجربیات بالینی ارزشمندی که در این دوره به دست آورد، برای گذراندن دوره کارشناسیارشد بار دیکر وارد دانشگاه شد. مقالههای پژوهشی دکتر طاهره سیماشیرازی که در فرصتی کوتاه در این دفتر گردآوری شده است، در سه بخش، شامل: مبانی نظری نارساخوانی، ارزیابی و علتشناسی و بالاخره روند درمان، تنظیم شده است. این تحقیقات این اعتقاد را ایجاد می کند که اگر بتوانیم کودکان را در دوران دبستان درمان کنیم یعنی قبل از این تعریف شامل کودکان با صدمه مغزی، آسیب مغزی، نارساخوانی، آفازی و …
مبانی نظری اختلال نارساخوانی
اختلال هماهنگی رشدی اختلال عدم بلوغ و یا بههمریختگی حرکت است، . اختلال هماهنگی رشدی کمترین مشکلات حرکتی را در دو سال اول تولد به همراه دارد و تشخیص زودهنگام آن ساده نیست، اما با بالا رفتن سن کودک مشکلات جسمانی و حرکتی نمود بیشتری پیدا میکنند. منابع فارسی و انگلیسی دارد. همپوشانی بسیاری میان این اختلالات و بسیاری از مشکلات این کودکان با مهارتهای اجتماعی، برنامهریزی حرکتی، توجه و تمرکز و هماهنگی وجود دارد. سطوح مختلف ناتواناییهای یادگیری، شدت آنها، مشکلات همراه با آن، عوامل موثر بر آن و آسیبپذیری افراد از فردی به فرد دیگر متفاوت است. اصطلاح اختلال یادگیری برای توصیف مشکل غیر قابل توضیح فردی با هوش حداقل متوسط که در کسب مهارت های تحصیلی دچار مشکل است، استفاده می شود. ارتباط این مشکلات ممکن است با زبان، حرکات چشم، ادراک، فکر، مشکل خاصی در یادگیری، شخصیت و تنوع رفتار وجود داشته باشد (میسیونا و همکاران، 2011). اختلال هماهنگی رشدی شامل DCD دیس پرکسیا و دیگر اختلالات مرتبط مانند سندرم آسپرگر، نارساخوانی و اختلال بیش فعالی و کمبود توجه (ADHD) است.
نویسندگان ماهر دارای دانش گستردهای در مورد سبکها، تجهیزات، و قراردادهای نوشتن هستند و با عناصر و ویژگیهای نوشتن موثر آشنا هستند. اول اینکه، این گونه دانش آموزان از هدف اصلی نوشتن به عنوان عمل ارتباطی آگاه نیستند. فصل پنجم با عنوان پاسخ به مداخله و ارزیابی پویا (دو روی یک سکه) با هدف معرفی این دو سازه جدید در حوزه اختلال یادگیری ویژه به تفصیل بررسی شده اند. پیشینه تحقیق اختلال نارساخوانی یا دیسلکسیا، به بررسی تاریخچه و پیشرفتهایی که در این حوزه انجام شده است، میپردازد.
منابع فارسی و انگلیسی دارد.