دلیل این قضیه نیز این است که بازیهای ویدیویی و کلا هر آنچه که بر روی مانیتور خود مشاهده میکنید، از پیکسلهای مربعی تشکیل شده است. تمام آن ها به گشت و گذار در اینترنت، مشاهده برنامه های تلویزیون های اینترنتی، و یا اجرای نرم افزارهای اداری و یا انجام چندکار با همدیگر بسنده می کنند. بسیاری از مردم آن را به نام تکنولوژی “دوم آدرس”. در مقایسه کارت گرافیک انویدیا با ای ام دی، پیشتر عدهای از پردازندههای گرافیکی سری RX 5000 Navi شرکت AMD شکایت داشتند که گاهی با صفحه سیاه در مانیتور رو به رو میشوند. کارت گرافیک از یک برد یا درایور، مدار چاپی، حافظه و پردازنده گرافیکی تشگیل شده است، پردازنده گرافیکی مهم ترین بخش کارت گرافیک محسوب میشود که داده های گرافیکی را به داده های گرافیکی آنالوگ تبدیل کرده و قابل نمایش در مانیتور می کند. اینتل تلاش کرده است که با طراحی یک پردازنده فوق العاده، فرکانس مناسبی در اختیار کاربر قرار دهد. پردازنده های شرکت AMD در ضمینه اورکلاک کاملا ضریب باز بوده و بر خلاف محصولات اینتل از محدودیت های کمتری برخوردار هستند، بنابراین با افزایش فرکانس کاری پردازشگر یا اصطلاحا اورکلاک کردن می توانید از حداکثر قدرت پردازنده خود استفاده نمایید.
پردازنده گرافیکی Navi 21 یک تراشه بزرگ با مساحت قالب 520 میلیمتر مربع و 26800 میلیون ترانزیستور است. این تراشه ها از زمان Radeon M200 هم وجود داشتند و برخی از آنها را در زمان HD 8000M هم میتوان پیدا کرد. البته شماره سریال های کشف شده از درایورهای گرافیکی نشان میدهند که باید منتظر ۹ مدل مختلف از تراشه گرافیکی نسل جدید Radeon R7 M440 باشیم. قویترین کارتی که تا حالا به واسطه شماره سریال موجود در درایورهای گرافیکی کشف شده، همین کارت گرافیک Radeon R9 M470X است که متاسفانه یکی دیگر از کارت های ریبرند «بروز شده» از روی کارت R9 M385X است که از هسته ضعیف شده Bonaire استفاده میکرد. این کارت به ۲ گیگ حافظه DDR3 مجهز شده که پیش از این در M330 و M335 دیده بودیم. این در حالی است که RTX 3090 Ti در حدود 500 دلار گرانتر از RTX 3090 است. کارت گرافیک AMD Radeon RX 6750 XT هم قرار است یک تجربه گیمینگ عالی و با عملکرد بالا را در وضوح 1440p و با حداکثر تنظیمات گرافیکی ارائه دهد، در حالی که مدل AMD Radeon RX 6650 XT برای اجرای فوق العاده روان بازیهای روز دنیا در وضوح 1080p و نرخ تازهسازی بالا با حداکثر تنظیمات گرافیکی، در نظر گرفته شده است.
نیاز به کارت گرافیکی مجزا در سیستم خود دارند. چند روز قبل گزارشی که از سایت سرشناس و معتبر VideoCardz منتشر شد نشان میدهد که AMD قصد دارد کارتهای گرافیک جدید خود در سری RDNA 2 Refresh را با افزایش قیمت نسبت به نسل پیشین از این محصولات به بازار عرضه کند. طی تست های انجام شده بین Radeon M430 و Radeon M330 مشخص شده که Radeon M430 حدود ۱۴ درصد سریعتر است کهاحتمالاً به خاطر افزایش سرعت کلاک این کارت است که البته قابل تایید نیست. سرعت خوبی دارد اما کارایی RTX را ندارد و جزو کارت گرافیک های پایین رده محسوب میشود. به علاوه، گفته شده که سرعت حافظه فوق العاده سریع GDDR6 در این مدلها به 18 گیگابیت بر ثانیه میرسد. در اینجا شاهد طراحی واحد محاسباتی جدیدی به نام RDNA هستیم که به دنبال افزایش تعداد دستورالعمل در هر سیکل یا IPC بدون از دست فاکتورهای دیگر است. که روی مادربرد قدیمی تر نیز امکان استفاده از پردازنده های نسل جدید فراهم گردیده است. شاید حالا با خودتا بگویید که یعنی RX 5700 از RTX 2060 بهینهتر است؟ این کارت همچنین دارای 80 هسته شتاب دهنده اشعه است. ابعاد این کارت 267 میلیمتر در 120 میلیمتر در 50 میلیمتر است و قیمت آن در زمان عرضه 1099 دلار آمریکا خواهد بود.
شماره سریال ها «Device ID» نشان میدهد که Radeon R9 M470X یک تراشه مبتنی بر هسته Bonaire است که از ۸۹۶ پردازنده جریانی «Stream Processors» استفاده میکند. البته استفاده از این تراشه ها هنوز تایید نشده است، ولی مشخص شده که R8 M445DX از هسته Topaz با ۳۸۴ پردازنده جریانی استفاده میکند و R6 M435DX هم از هسته گرافیکی Sun با ۳۲۰ واحد پردازنده جریانی بهره میبرد. واقعیت این است که اکثر کارت ها از همان شاره سریال «device ID» قبلی استفاده میکنند، اما در subsystem ID ها تفاوت هایی بین آنها دیده میشود، بنابراین جدولی که در زیر میبینید بر همین اساس شکل گرفته و ممکن است با کارت های نهایی سری AMD Radeon M400 متفاوت باشد! AMD حافظه 16 گیگابایتی GDDR6 را باRadeon RX 6950 XT جفت کرده است که با استفاده از یک رابط حافظه 256 بیتی متصل میشوند. از طرفی کارت گرافیک با ارسال چند جریان ویدیویی از یک کابل، اطلاعات مربوط به تمام کاشیها را به صورت همزمان به نمایشگر تحویل میدهد. علاوه بر این DirectX 12 Ultimate قابلیت پشتیبانی از ردیابی پرتوهای سختافزاری، سایهزنی با نرخ متغیر و موارد دیگر را در بازیهای ویدیویی آینده تضمین میکند.