قرار است به زودی AMD فناوری 3D V-cache خود را در قالب پردازنده Ryzen 7 5800X3D، وارد بازار کند. RX 580 بهبود جزئی بر RX 480 محسوب میشود، نه جهشی خارقالعاده؛ که البته باید توجه داشت که AMD نیز هرگز وعدهی بهبود چشمگیر با استفاده از این کارتها نداده است. کش های ال 2 و ال 3 نیز حافظه های اختصاصی سی پی یو هستند که در هنگام پردازش استفاده می شوند. از این رو لازم است هنگام خرید این پلتفرم به سازگاری سوکت پردازنده و مادربرد دقت کافی کنید. در واقع 3090، تمام المانهای لازم برای ایجاد یک ریگ استخراج قدرتمند را دارد. سری E اغلب 2 یا 4 هسته ای هستند و این سری رقیبی برای Celeron اینتل به شمار میآید. RTX 3090 تا به امروز قدرتمندترین کارت گرافیک از سری RTX 30 NVIDIA است. ما معتقدیم که نزدیکترین معادل Radeon RX Vega 10 از NVIDIA ، GeForce 8800M GTX SLI است که در رتبه بندی ما 2٪ کندتر و 2 موقعیت پایین تر است. EVGA که فقط برپایهی پردازنده های گرافیکی Nvidia کارت گرافیک میسازه، قیمت پایین و دوام بسیار بالا رو به خریدارهاش هدیه میکنه؛ به همین دلیله که ای وی جی ای جزو بهترین برندهای کارت گرافیک محسوب میشه.
در ادامه قصد داریم با استفاده از هدفگذاری بر اساس عملکرد مورد نظر خریداران، بهترین کارتهای گرافیک انویدیا و ایامدی را در هر محدوده قیمت به شما معرفی کنیم. اگر به دنبال خرید بهترین کارت گرافیک گیمینگ با حداقل هزینه هستید، نمیتوانید انتظار بازی با کیفیت Full HD را داشته باشید و تنها میتوانید بازیها را با کیفیت HD و سطح تنظیمات گرافیکی Medium تجربه کنید. اورکلاک عملی است که در آن با تنظیمات دستی میتوانیم پردازنده را در فرکانس بالاتری به کار گیریم. برای نمونه در بررسیهای بیطرف مشخص شده است که اینتل Ultra HD 620 میتواند بازیهایی نظیر World of Warcraft و Battlefield 4 را با تنظیمات پایین روی رزولوشن 768p اجرا کند. برای مثال پردازندهای با ۸ الی ۱۰ هستهای و ۱۶ تا ۲۰ رشتهکه فرکانس پایه آن در حدود ۴ گیگاهرتز است، میتواند گزینهای ایده آل برای ساپورت یک گیمر حرفهای تا انتهای نسل نهم باشد. برای مثال اگر با شرایط یکسان عملکرد گیمینگ پردازنده هشت هستهای و بدون هایپر تریدینگ i7 9700K در برابر Ryzen 9 3900X با ۲۴ رشته بررسی کنیم، خروجی مطابق تصویر کمابیش یکسان خواهد بود. چرا که با وجود حیاتی بود سیپییو، این قطعه چندان تاثیری بر عملکرد گیمینگ نخواهد داشت.
این کارت گرافیک AMD از مشخصه های بسیار برجسته ای برخوردار است اما یکی از ویژگی هایی که بسیار چشمگیر است، استفاده از حافظه داخلی 16 گیگابایت می باشد که در اجرای پیچیده ترین رندرگیری ها و بازی های گرافیکی نیز با مشکل روبرو نخواهد شد. انویدیا نسبت به AMD از کارت گرافیک قدرتمندتری برخوردار است، AMD به سختی میتواند یک رقیب کامل برای انویدیا باشد. به طور ویژه برای اسمبل کامپیوترهای گیمینگ لزومی به تهیه پردازندههای قدرتمند و گران قیمت نداریم. در تهیه یک پردازنده مرکزی مناسب گیمینگ ابتدا بایست با توجه به توضیحات اعلام شده اقدام به انتخاب پلتفرم مناسب، نمود. یکی سرعت پایه و دیگری حداکثر سرعت که معمولا پردازندهها با توجه به شرایط کاری فرکانس را تنظیم میکنند. در اجرای Rainbow Six Siege نیز عملکرد ۵۸۰۰U و ۴۸۰۰U در ۱۵ و ۲۵ وات کاملاً یکسان است اما در هر دو شرایط، واحد پردازش گرافیک Xe اینتل در ۱۱۶۵G7 نتایج بهتری از خود به جای گذاشته است و در بهترین حالت، ۳۵ درصد بالاتر از دو رقیب AMD خود قرار دارد و باعث تأسف است که AMD در این نسل، تصمیم به بهبود iGPU نداشته است. تستهای اولیه نشان میدهند پردازنده AMD 5800X3D با بهره بردن از فناوری 3D V-cache، پردازندههای اینتل را از تخت پادشاهی ویدیو گیمها کنار میزند.
هرچند سازگاری نسلهای مختلف پردازندههای بسان آنچه در ایامدی هست، در پردازندهها و مادربردهای اینتل وجود ندارد. هرچند در نهایت این سرعت بالاتر منجر به بهبود عملکرد نرم افزارها خواهد شد. هرچند به صورت کلی سرعت کلاک پایهی پردازندههای اینتل به مراتب بالاتر از مدلهای ایامدی میباشد. در پردازندههای میان رده اینتل، سوکت رایج LGA 1151 است. پردازنده های Ryzen نسل جدید AMD با معماری ۷ نانومتری همچنان از همان سوکت AM4 پشتیبانی می کنند. با این حال، به دلیل معماری سه بعدی حافظه و اختلاف سطح نسبت به واحد پردازشی، AMD مجبور است از سیلیکون برای پر کردن فضای بالای هسته ها استفاده کند تا سطحی یکنواخت برای بالای تراشه فراهم کند. به عبارت خودمونی تر تراشه های AMD عملا ارزان تر از تراشه های مشابه Intel می باشند. در مورد پردازندههای amd نیز جای نگرانی نیست، زیرا این پردازندهها به دلیل بهره گیری از coreهای متعدد، توانایی انجام امور مرتبط با مهندسی را دارند؛ خصوصا اجرای نرم افزارهای گرافیکی مثل متلب، اتوکد و… و متاسفانه کارآیی هسته و رشتههای متعدد غالبا در پردازشهای سنگین نرم افزاری نظیر رندرینگ، کامپایل و… اما همان طور که گفتیم هزینه بابت هسته و رشتههای بالاتر در کامپیوترهای گیمینگ معمولا صرفه اقتصادی ندارند.