۱. به محتوا و متونی که کاربر آن را در جستجوی گوگل میبیند، Ad Copy میگوییم. منظور گوگل از نوع کلمه چیست؟ منظور من از نوع کلمه کلیدی دیگر چیست؟ پروموشن کد گوگل چیست؟ مهم ترین ویژگی گوگل ادز نحوه درآمد آن است. از جمله مهم ترین این تکنیک ها می توان به موارد زیر اشاره نمود. برای این که بتوانید تبلیغات خود را به مشتریان واقعی خود نشان دهید باید تبلیغاتتان را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهید. یکی از رایجترین اشتباهاتی که افراد تازهکار در حین راهاندازی تبلیغات گوگل مرتکب میشوند، بیتوجهی و استفاده نامناسب از انواع کلمات کلیدی در گوگل ادز گوگل ادز در ایران است.
علاوه بر آن، هزینههای شما بهینهتر خواهد بود. به عبارتی دیگر، گوگل ادز به مرور زمان، نمایش تبلیغ شما را بهینهتر میکند تا در نهایت تبلیغ شما به کاربرانی نمایش داده شود که واقعاً علاقمند به نصب و استفاده از اپلیکیشن شما هستند. اد اکستنشن یا همان افزونههای تبلیغ به شما این امکان را میدهد که بدون هیچ گونه هزینه اضافی، تبلیغات خود را با اطلاعات بیشتری تکمیل کنید. چون شما نمی خواهید تبلیغات در هر صفحه از سایت شما ظاهر شود. اگر نوع این کلمه را تطبیق کلمهای انتخاب کنید، تبلیغ شما روی کلماتی مانند خرید دوچرخه اصل، خرید دوپرخه و سایت خرید دوچرخه هم نمایش داده میشود. سرچ (Search): در صورتی که این گزینه را انتخاب کنید، تبلیغات شما در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده خواهد شد. برای مثال اگر کلمه کلیدی مورد نظر شما «رزرو هتل» باشد، تبلیغ شما فقط برای جستجوی «رزرو هتل» نمایش داده میشود و برای جستجوهایی مانند «رزرو هتل ارزان» یا «بهترین هتل تهران» نمایش داده نخواهد شد.
توجه داشته باشید که نوع کلمات کلیدی گوگل ادز به طور پیشفرض بر روی Broad Match تنظیم شدهاند. به صورت پیشفرض تمامی کلمات شما در حالت Broad Match قرار دارند. این موارد بسته به اینکه کدام شبکه ها را هدف قرار داده اید و اینکه میخواهید روی دریافت کلیک، نمایش، تبدیل یا بازدید متمرکز شوید میتوانید تعیین کنید که کدام استراتژی برای شما بهتر است. کدام نوع از کلمات کلیدی برای ما مناسبتر است؟ این نکته مهم را در نظر داشته باشید که در این حالت باز هم ممکن است روی کلمات نامرتبط ورودی بگیرید. کلمات «تطبیق گسترده با کنترلگر» هم مانند کلمات تطبیق گسترده هستند، با این تفاوت که به شما کنترل بیشتری روی بازه کلمات ورودی میدهند. بنابراین در انتخاب کلمات کلیدی خود دقت داشته باشید تا هزینههای شما کاملاً هدفمند باشند.بنابراین هرچند این عبارت کلیدی تعداد کمتری از کاربران را به سایت شما هدایت میکند، اما هدفمندتر است و شانس شما برای فروش به این کاربر بیشتر خواهد بود. از سوی دیگر، در صورتیکه هدف شما بیشتر افزایش ترافیک و بازدیدکننده سایت است، میتوانید از انواع تطبیق کلمهای (Phrase match) و حتی تطبیق گسترده (Broad match) استفاده نمایید.
کیفیت تبلیغات همچنین با نام Quality Score نیز شناخته میشود. در فضای وب و در برخی وبسایتهای خبری و مجلات اینترنتی نیز از چنین شیوهای برای تبلیغات استفاده میشود. هدف گذاری محتوایی: با انتخاب برخی از کلید واژه ها، تبلیغات محتوایی در وب سایت هایی که محتوای مشابه به سایت شما دارند نمایش داده می شوند. همچنین شما میتوانید از طریق این ابزار داده های مربوط به فراوانی کلیدواژه ها، حجم جستجو و رقابتی بودن آنها را به دست آورید. در این نوع از کلمات، شما میتوانید از گوگل بخواهید زمانی تبلیغ شما را نمایش دهد که در عبارت جستجو شده، حتماً بخشی از کلمه مورد نظر شما وجود داشته باشد.
این عدد بسته به شرایطی نظیر کیفیت متن تبلیغ و گیرایی موضوع آن و نسبت مشاهده به کلیک که به آن CTR گفته میشود تغییر میکند. این نوع از کلمات داخل کاراکتر “” قرار میگیرند. شما میتوانید نوع این کلمه را تطبیق گسترده انتخاب کنید، اما از گوگل بخواهید تنها به این شرط تبلیغ شما را نمایش دهد که در عبارت جستجوی گوگل حتماً کلمه «کلاه» وجود داشته باشد. اگر بخواهیم در یک جمله خلاصه کنیم، گوگل بازاری است که کسب و کارهای مختلف با پرداخت هزینه در آن، وب سایت خود را به جایگاه بالاتری برای نمایش در نتایج جستجوی کلمات کلیدی ارتقا می دهند. آیا میتوان یک کلمه را به چند نوع مختلف هدف گرفت؟ سوال دیگری که ممکن است برای شما پیش آمده باشد این است که: آیا میتوانم همزمان برای یک کلمه کلیدی از چند نوع متفاوت استفاده کنیم؟ همچنین کلمات کلیدی جدیدی که به تازگی توسط کاربران مورد توجه بیشتری قرار گرفته اند را به تبلیغ شغلی شما اضافه می کنیم تا درصد بازدید کننده هدفمند و در نتیجه مشتری بیشتری از گوگل جذب کنید. • میتوانید از همین لحظه یک صفحه در شبکههای اجتماعی بسازید ولی جذب مخاطب واقعی و مشتری کمی زمانبر است و باید تا زمان رسیدن به نتیجه به کار خود ادامه دهید.
اگر تا چند سال پیش گوگل پارتنر بودن در ایران شبیه یک جادو یا معمای حل نشده بود اما این روزها گرفتن گواهینامه گوگل پارتنر و مشاهده تاییدیه آن بسیار شفاف است. در این حالت اگر کاربری عبارت «روشهای طراحی سایت» را هم جستجو کند، میتواند تبلیغ شما را ببیند. کلمات نزدیک به کلمه کلیدی شما جستجو شود. خب، در قسمت قبل با انواع کلمات کلیدی گوگل ادز آشنا شدیم و دیدیم که انتخاب درست هر یک از این کلمات چگونه میتواند هزینههای شما را کاهش دهد. در این صورت، تبلیغ شما میتواند روی عبارتهایی مانند: «قیمت کلاه زنانه، خرید کلاه دخترانه و فروش کلاه برند» نمایش داده شود.
به همین دلیل استفاده از این نوع کلمات کلیدی را هم چندان توصیه نمیکنم. به همین دلیل هدفگیری مخاطبان در گوگل ادوردز بسیار قدرتمند است. این دو با یکدیگر تفاوت دارند چرا که در ریتارگتینگ با استفاده از بانک اطلاعات کوکی کاربران (که اغلب با اجازه خودشان در اختیار سایت ها قرار میگیرد) میتوان تشخیص داد که کدام کاربر قبلا به وب سایت شما سر زده است تا دوباره تبلیغات جدید برای همان کاربران به نمایش دربیاید. بااینحال این کدها نیز فقط به افرادی تعلق میگیرد که نخستینبار یک کمپین تبلیغاتی در گوگل ادز راهاندازی میکنند. این نکته را هم بخاطر داشته باشید که کلمات کلیدی مناسب برای تبلیغات گوگل با کلمات مناسب برای سئو و تولید محتوا تفاوت دارد. در صورتی که در بخش تنظیمات کمپین، تاریخ آغاز و پایان تنظیم شده باشد، امکان پایان یافتن مدت زمان نمایش کمپین وجود دارد. برخی از تبلیغ کنندگان فقط در هر زمان فقط یک کمپین اجرا میکنند، در حالی که برخی دیگر کمپینهای زیادی را به طور همزمان انجام میدهند.
CPC (هزینه به ازای هر کلیک) یا PPC (پرداخت به ازای کلیک) به این معنی است که شما فقط زمانی برای یک تبلیغ پرداخت میکنید که شخصی روی آن کلیک کند. همچنین اگر بودجه شما محدود است، بهتر است از این نوع استفاده کنید. اگر هدف اصلی شما صرفاً افزایش فروش محصولات و خدمات است، بهترین حالت استفاده از کلمات نوع تطبیق دقیق (exact match) است. همچنین در هر لحظه کاربران میتوانند نسبت به توقف تبلیغات و یا افزایش بودجه تبلیغاتی خود اقدام کنند. وقتی که یک کاربر می تواند با یک جستجوی ساده و رایگان در اینترنت بیشتر پاسخ سوالات خود را پیدا کند دیگر نیازی نیست تا با صرف هزینه و وقت به پاسخ آن برسد ، به همین دلیل بیش از 70 درصد مردم کره ی زمین از اینترنت برای یافتن پاسخ نیاز های خود استفاده می کنند که از این رقم بزرگ 87 درصد را گوگل به تنهایی به خود اختصاص داده است. به همین خاطر تبلیغ، محتوا یا آدرسهایی که مخرب هستند یا تلاش می کنند افراد را فریب دهند و یا قوانین تبلیغات گوگل ادز را دور بزنند ممنوع شده است. سرویس تبلیغات در گوگل بسیار هدفمند است و تبلیغات شما فقط به مخاطبینی نمایش داده میشود که دنبال محصولات شما هستند.
در واقع راه تشخیص این نوع کلمه از سایر انواع کلمات این است که هیچ علامتی در دو طرف این نوع کلمات وجود ندارد. در این حالت نظارت بهتری بر هزینههای خود خواهید داشت و مطمئن خواهید بود که تنها به ازای کلمات کلیدی محدود و هدفمند هزینه میکنید. کلمات منفی به شما اجازه میدهند تا کلمات نامرتبطی که از طریق آنها ورودی میگیردی را از تبلیغ خود حذف کنید. به عبارتی دیگر، شما میتوانید از کلمات کلیدی منفی (Negative Keywords) استفاده کنید. راه حل جلوگیری از این ورودیهای نامرتبط همان استفاده از کلمات منفی است که در فصل بهینهسازی تبلیغ کامل در مورد آن توضیح میدهیم. در مورد دادن تبلیغ به سایت های بزرگ اول توصیه میکنم سری به سایت های بزرگ و قیمت های فضایی و کذایی این سایت ها رو بابت تبلیغات یکماهه ببینید ، صد رحمت به گوگل خارجی. با گذشت ماه به ماه از تبلیغات، بودجه تبلیغات را کاهش می دهیم و ورودی همیشگی را از گوگل دریافت می کنیم. فرض کنیم شما یک سایت فروش لباس دارید و پس از تحقیق کلمات کلیدی، به این نتیجه رسیدید که عبارت «خرید کلاه زنانه» برایتان مناسب و هدفمند است. بر این اساس گوگل تبلیغات مرتبط با هر سایت را درون شبکه محتوای آن سایت قرار می دهد.
را بنویسید. در ادامه اگر نمونه کارهای مناسبی دارید، در سایت آپلود کنید.وارد قسمت پروژه های سایت شده، پروژه های مد نظر و مرتبط با مهارت ها و توانایی های خود را پیدا کنید و آنهایی که از نظر زمانی و هزینه، مایل به انجام آنها هستید را ثبت پیشنهاد زده و مبلغ پیشنهادی، زمان و توضیحات لازم را برای کارفرما بنویسید. به عنوان مثال اگر ناحیه خاصی را هدف قرار می دهید، اطمینان حاصل کنید که زمانبندی شما به گونه مناسبی تعیین شده است. در نهایت دقت داشته باشید که انتخاب کلمات به هدف شما از تبلیغات هم بستگی دارد. به خاطر داشته باشید که انتخاب نوع کلمه کلیدی حکم انتخاب میان مرگ و زندگی را برای کسب و کار شما دارد! بارها دیدهایم که برخی از مشتریها توصیههای ما را قبول نکردند و تنها به خاطر اشتباه در انتخاب نوع کلمه کلیدی، میلیونها تومان از هزینههای خود را به هدر دادهاند. با این کار شما میتوانید کنترل بیشتری روی کلمات ورودی سایت خود داشته باشید. اما در صورتی که هدف شما صرفاً افزایش فروش است و تعداد ورودی اهمیت چندانی برایتان ندارد، لازم است از هدفنمدترین کلمات کلیدی استفاده نمایید. در واقع، کیفیت ورودیهای شما افزایش پیدا میکند.
استفاده از نوع کلمه Broad Match برای شمایی که هدفتان فقط افزایش فروش است، یعنی آتش زدن هزینه! بنابراین هرچند کلمات کلیدی تطبیق گسترده به شما کمک میکنند تا به بیشترین تعداد مخاطب دست پیدا کنید، اما از آنجایی که بیشتر این ترافیک، نامرتبط است، بازدهی چندانی برایتان نخواهد داشت و در اکثر موارد، تنها هزینههای شما را افزایش میدهد. قرار دادن تبلیغات در داخل محتوا به معنای داشتن تبلیغات در مقالات شما است که می تواند کلیک ها را افزایش دهد زیرا در طول خواندن پست دیده می شوند. تبلیغات گسترش یافته با لینک وبسایت (Sitelink Extensions)، لینکهای وبسایت شما را افزایش میدهند و میتوانید توضیحات بیشتری را به کاربر ارائه دهید. گاهی ممکن است هدف شما تنها افزایش ترافیک سایت و برندینگ باشد. جالبتر آنکه حتی ممکن است تبلیغ شما برای کلمه «کلاه برداری» هم نمایش داده شود! به عنوان مثال سایت آمازون یکی از سایتهای همکار گوگل است و ممکن است در صورتی که عبارتی را در آمازون جستجو کنید، تبلیغات سرچ گوگل نیز برای شما در نتایج جستجو نمایش داده شود. مراجعه به دامنه ها، عاملی است که الگوریتم گوگل هنگام داوری وبسایت تان برای کلمه کلیدی جستجو شده مورد رؤیت قرار می دهد. این کلمات هزینه های متفاوتی دارند که با تعیین آن ها، هنگامی که شخصی بر روی تبلیغتان کلیک کند، مبلغ تعیین شده را باید به حساب گوگل پرداخت کنید (این هزینه از شارژ حسابتان کاسته می شود).
جهت انجام تبلیغ در گوگل به این روش با کارشناسان دارکوب تماس حاصل فرمایید. در پایان لازم است بدانید که استفاده از این کلمه هیچ علامتی در سیستم گوگل ادز ندارد. یعنی کاربری که این کلمه را جستجو میکند، دقیقاً مشخص کرده که به دنبال چه چیزی است. دقیقاً کلمه کلیدی شما جستجو شود. نکته: شما میتوانید زبان را برروی انگلیسی، فارسی، عربی و… در صورتی که تمایلی به تبلیغات در گوگل ندارید و تنها میخواهید از امکانات گوگل کیورد پلنر استفاده کنید، میتوانید اکانت گوگل کیورد پلنر سفارش دهید. این نکته کمک می کند تا اطمینان حاصل کنید که مشتریان بالقوه شما بیش از حد در معرض تبلیغات شما قرار نگیرند. شاید کلمهای مانند «بلیط» جستجوی بسیار زیادی داشته باشد و ورودیهای زیادی را به سایت شما بیاورد، اما این کلمه چه میزان هدفمند است؟